lördag 21 januari 2012

Salta citroner


Hos danska Lisbeth med underbara bloggen Smilerynker hittade jag i veckan ett recept jag inte kunde motstå - salta citroner. Så igår inhandlades ett ordentligt lass små ekologiska citroner och nu har jag satt en omgång.


Tillvägagångssättet är mycket enkelt:
Tvätta citronerna och skär ett djupt kors i varje citron. I korset häller du en matsked salt, alltså en matsked per citron. Lägg citronerna i en burk och häll över kokhett vatten så att de täcks helt. Låt stå svalt och mörkt, helst i tre månader, minst i en månad.
Enligt Lisbeth blir de otroligt läckra, beskan i skalet försvinner och man kan använda dem i exempelvis sallader och grytor. Det ska bli otroligt spännande att provsmaka, någon gång fram i mars!
.

5 kommentarer:

  1. Åt picklade citroner när jag var på Sri Lanka i höstas, vilket var något av det godaste jag ätit. Men att göra dem krävdes minsann både sol och värme samt oglacerade kermikkärl. Däremot så ska jag absolut testa detta - ser väldigt fräscht och gott ut.

    Tack för peppande kommentar igår - det värmde!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åhh, det lät sannerligen spännande! Har aldri hört talas om något liknande! Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Så läckert, enkelt och VACKERT! det ska jag prova. Min dotter gör något liknande som hon använder i div, grytor.
    Ha en bra lördag kväll.
    /Lotta

    SvaraRadera
  4. Vad spännaNDE ,DET MÅSTE JAG PROVA
    hA EN RIKTIGT SKÖN LÖRDAGKVÄLL

    SvaraRadera
  5. Citroner är så goda! Har aldrig smakat salta dock, men de ser väldigt fina ut i burken. Trevlig helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...