lördag 24 september 2011

DIY: Höstlöv i bivax


Idag tog jag och pojkarna en cykeltur med siktet inriktat på att hitta vackra höstlöv att doppa i smält bivax. Tipset kommer från fina bloggen Small things och Ginnys höstpyssel med sina barn. De gjorde detta redan förra hösten och jag har längtat hela året efter att få prova. Genom att doppa löven i bivax ska formen och färgerna bevaras - konserveras - och hålla sig vackra långt in på hösten när alla löv fallit från träden.

Än så länge har många träd kvar sina gröna nyanser men vi hittade glödande röda lönnlöv, limegröna lindlöv och asplöv i flera olika nyanser från gult till lilarött. Och hallonbladen har en fantastiskt djup lila färg blandad med mörkgrönt, som är otroligt vacker.


Igår köpte jag tre bivaxplattor i vår ekologiska matvarubutik. Dessa smälte jag i vattenbad i en plåtburk som jag haft kaffe i tidigare. Jag tog den då den inte hade så stor diameter, eftersom jag ville ha så djupt vaxbad som möjligt. Jag trodde det skulle vara opraktiskt att den var så hög, men det visade sig vara ganska praktiskt, då man skulle skaka av löven efter doppning eftersom allt stänk stannade på burkens väggar.

Det är smart att ta ett kärl som man kan avvara, eftersom det är svårt att tvätta bort vaxet efteråt. Det som blev över sparar jag till nästa gång jag ska doppa löv eller så gör jag ljus av det. Bivax fungerar också bra som modellera, eftersom det blir mjukt av värmen från händerna. Man kan också använda det i ringblomssalva och andra hemgjorda hudvårdsprodukter.


Själva doppningprocessen är enkel. Ta tag i skaftet, doppa ner hela lövet i vaxbadet och låt det droppa av. Vid det laget har vaxet stelnat och du kan lägga det ifrån dig. Jag lät mina löv stelna ordentligt på baksidan av barnens plasttabletter.


Löven får en sidenmatt yta och blir något blekare i färgerna. Imorgon ska vi göra mobiler och girlanger av alla vackra löv.
.

4 kommentarer:

  1. Åhhh så vackert - det där var smart! Tack för tipset - här blir det till att hitta var jag kan köpa bivax....

    SvaraRadera
  2. Åh, vad fint! Jag är så imponerad av alla bra och roliga idéer du kommer på. :-)

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken underbar ide! Vackert =)

    SvaraRadera
  4. Vilken bra konserveringsidé! Jag ser verkligen fram emot att se vad ni gjort av löven, något säger mig att ni är något otroligt vackert på spåren!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...