måndag 14 mars 2011

Min första logga: Sweets of Sweden

Jag imponeras alltid av människor som förverkligar sina drömmar, vågar starta eget och nischa sig med ett specifikt koncept. Så när jag fick veta att min gamla barndomsvän Suzie hade startat cupcakebageriet Sweets of Sweden i Göteborg kände jag att jag ville hjälpa henne på något sätt. Nu har jag gjort hennes logga och kanske finns det fler saker jag kan hjälpa till med i framtiden.
Eftersom ni läsare också är kreativa människor tänkte jag att en liten intervju med Suzie kunde vara kul och inspirerande för andra som har eller funderar på att ta språnget och starta eget.

Rebecca: - När kom du på idén med Sweets of Sweden?
Suzie: - Jag bodde i New York 2002-2005 och då öppnade ett superfint cupcakebageri ett kvarter från vår lägenhet. Kom hem till Sverige med cupcakesdrömmar men vågade inte göra realitet av dem. När jag var föräldraledig bestämde jag mig för att inte gå tillbaka till mitt dåvarande arbete men det blev eget företag med inriktning på direktförsäljning av hudvård och make up istället. Trots att jag älskar hudvård kände jag att det inte riktigt passade mig som jobb. Så i juni förra året började jag återigen tänka på cupcakes väldigt mycket. Provbakade till slut och ägnade mycket tid till det under sommaren. I början på september kontaktade jag en man jag känner som driver kokosmunksbageri och frågade om jag fick hyra in mig.

R: - Var finner du din inspiration?
S: - Tittar mycket på mina förebilder i New York: Billy´s Bakery och Magnolia. Utgår ifrån vad jag själv tycker om när jag tar fram nya smaker. Läser kokböcker och veckotidningar. Sen tycker jag det är inspirerande att gå och titta t ex på NK, Åhléns, Lagerhaus. Fina färger och former inspirerar...

R: - Du för ett familjearv vidare men i egen tappning - hur känns det?
S: - Tänker inte så mycket på familjearvet. Här i Göteborg känner ju få till det. Men i kontakt med gamla Alingsåsare pratar man så klart om det. Känns bra att ha en expert att vända sig till när man experimenterar och har frågor kring det. Men visst är det lite roligt att tänka på att jag nu är 4:e generationen bagare i direkt nedstigande led!

R: - Har du någon gång tvivlat på din idé? Om ja, hur gör du för att komma tillbaka på banan igen?
S: - Visst tvivlar jag. I början var det få som var intresserade. Vänner och bekanta hejade på men få utanför den kretsen fattade att cupcakes var rätt. Då tvivlade jag ibland och ägnade en del tid åt att baka andra, traditonella bakverk åt en del caféer istället. Men bara jag bakar lite cupcakes så blir jag glad och tror på min idé igen. Låter kanske konstigt men jag älskar dessa bakverk, hur de ser ut och hur de smakar... Och när man får bekräftelse från andra, t ex genom en beställning är man genast på banan igen. Marknadsföring på olika sätt är således ett viktigt instrument för att hålla igång verksamheten och min tro på konceptet.

R: - Vad har du för tips/råd till andra som vill förverkliga sina drömmar och starta eget?
S: - Våga. Har du något som du brinner för eller älskar att göra kan det bli ditt nya jobb! Det finns inget som är så tillfredsställande som att få betalt för något som man tycker om att göra. Du måste vara villig att satsa och inte ge upp. Det tar ett tag att få igång en verksamhet. Var inte rädd för att be om hjälp. Man klarar av mycket själv men vissa saker måste man ha hjälp till. En viktig inspirationskälla för mig är att prata med andra som driver eget. Jag inspireras massor av framför allt tjejer som är i samma situation som jag.

2 kommentarer:

  1. Så Kul att du tittade in !, så jag hittade till din mysiga blogg:) Är själv i tankarna att starta eget, träffade en kvinna idag med lite kontakter idag så jag se hur det hela utvecklar sig, Så det var inspirerande att läsa din intervju med din vän:) Fina tygblommor i förra inlägget, ska testa det!
    Tittar in igen:)
    Kram//Ulrica

    SvaraRadera
  2. Tack för all hjälp Rebecca! Du är grym. Så roligt också att få läsa intervjun här på bloggen. Hör av mig när jag ska till Alingsås nästa gång. Vore roligt om jag fick hälsa på dig samt lämna över lite cupcakes och macarons som tack för hjälpen...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...